sâmbătă, 16 ianuarie 2010

Fructele pământului de Andre Gide

Publicat de FLORIN la 12:04

Când am citit la recomandările lui Ionuţ capodopera „Falsificatorii de bani” a lui Andre Gide, în permanenţă aceasta mi-a creat impresia cărţii ideale pentru mine. De aceea, acum, când încerc să redescopăr literatura, mai ales pe cea cu tematică gay, numele autorului francez am considerat că dă siguranţa unei lecturi plăcute. Din păcate, nu a fost aşa.

Pe cât de mult îmi place experimentului cinematografic, pe atât de mult mă feresc de cel literar. Îl apreciez totuşi. Asta vine, posibil, din lipsa unei maturităţi culturale. Cartea lui Gide este un experiment literar, un soi de culegere de gânduri, scrisori trimise de autor celui iubit. Gândurile sale evită însă sentimentele sau le trasnformă într-o continuă metaforă, ce preia numele de filozofie, de învăţătură. Scriitorul vrea să îl educe pe îndepărtatul său iubit, să îi definească viaţa prin propiile experienţe. Îi arată în ce să creadă, în ce să nu creadă, cum să guste din fructele pământului. Dar care mai rămâne rostul acestor cuvinte, dacă în final acesta îi recomandă lui Natanael să renunţe la ele, „să ardă cartea” ( enunţ pentru care autorul a fost aspru criticat)? Concluzia sa este că ceea ce este doar citit nu are cum să aibă vreun impact adevărat. Când sentimentele despre care vorbeşte nu sunt şi ale cititorului, cartea devine neglijabilă şi chiar nefolositoare. Şi atunci ...

Pentru mine, „Fructele pământului” a fost o dezamăgire, o lectură grea şi uneori foarte obositoare, abia dusă până la final. Îmi propusesem să citesc şi „Noile fructe”, continuarea venită la 19 ani distanţă, dar cum Natanael nu mai este destinatarul ( după cum pare din primele pagini) chiar nu întrezăresc vreun motiv pentru care să o fac.

Posibil să mai încerc „Imoralistul” şi „Pivniţele Vaticanului”, mai ales pe prima.



Citeşte şi
“Richard III” de W. Shakespeare
„De Profundis” - Oscar Wilde
„Zgomotul si furia” de W. Faulkner

7 comentarii on "Fructele pământului de Andre Gide"

Anonim spunea...

Arderea cărţii la sfârşitul lecturii ar însemna, cred, un îndemn de a nu urma orbeşte constructele literare, o lume care se deosebeşte mult de cea empirică, evitând astfel alienarea inevitabilă. Probabil, autorul sau naratorul, nu ştiu exact cine, se referă la cazurile de imbecilizare aproape totală a unor împătimiţi de lectură care ajung să confunde universul unui roman cu viaţa aşa numit reală, riscând să-şi rateze propria autenticitate. Pare să fie un demers antiestetism, împotriva esteţilor care privilegiau arta în dauna vieţii propriu-zise, pe care o dispreţuiau crunt. Sau poate că nu e aşa...
Oricum, vă recomand să-mi aruncaţi comentariul la coşul de gunoi.

Anonim spunea...

Recomand Povestea noptii, Maestrul de Colm Toibin, Clopotul de Iris Murdoch, Falconer de John Cheveer - toate aparute la editura Polirom; Rasfrangeri intr-un ochi de aur de Carson McCullers (ecranizata sub acelasi nume, cu Elizabeth Taylor si Marlon Brando), Confesiunile unei masti de Yukio Mishima - Humanitas. Si eu pun filmele pe primul loc, insa pe tematica gay, de departe prefer sa citesc o carte.
Marcu

Anonim spunea...

Da, la fel ca Marcu si eu recomand Povestea noptii, Maestrul, Clopotul, Rasfrangeri, Confesiunile, dar Falconer n-am citit inca. N-am citit nici Fructele pamantului. Mai recomand si tot ce a scris marele Truman Capote pe care il ador.

Anonim spunea...

unde ai gasit tu Imoralistul ca eu o caut de cativa ani si n-am gasit-o :(

FLORIN on 17 ianuarie 2010 la 12:25 spunea...

din toate recomandările am încercat să citesc Confesiunile, dar nu m-a prins.

cât despre Imoralistul, nu am ştiut că va fi atât de greu să dau de ea, dacă voi vrea să o citesc. poate nu a apărut în România.

Floryn on 18 ianuarie 2010 la 19:09 spunea...

eu as mai vrea sa va recomand urmatoarele carti:
Brideshead Revisited, The Sacred & Profane Memories of Captain Charles Ryder - Evelyn Waugh(de asemnea exista si filmul si este superb, filmul se numeste doar Brideshead Revisited)

Thomas Mann - moarte la venetia

Talentatul domn Ripley , Patricia Highsmith

FLORIN on 20 ianuarie 2010 la 10:19 spunea...

Despre Moarte la Venetia a scris Ionutz.

 

gay in romania Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez