vineri, 17 iulie 2009

The Mudge boy - recenzie

Publicat de FLORIN la 11:57
‚ The mudge boy’ sau ‚ Băiatul de la fermă’ e un film cu siguranţă altfel. Porneşte de la a fi ciudat şi ajunge la bariera dintre şocant şi de neînţeles şi asta pentru că tratează nişte subiecte aparent distant, oferinduţi-le, dar lăsându-te să hotăreşti unde pot fi puse exact. La sfârşit, cei mai buni pshihologi din lume s-ar putea contrazice legat de subiectul filmului.

Duncan Mudge este un adolescent dintr-o zonă rurală, recent orfan de mamă, care trece printr-o criză emoţională puternică. Nu atât singuratic, cât izolat, el este ataşat foarte mult de un pui de găină pe care îl poartă în permanenţă cu el, lucru ce automat îi fac pe ceilalţi să îl privească ca pe un băiat ciudat. Curând, acesta începe să îmbrace rochiile mamei sale şi se apropie de un grup care îl tratează ca pe un ciudat, lucru pe care el pare că nu îl observă. Din acest grup face parte şi un băiat aparent obişnuit, Perry.

După cum am spus, din primele minute îţi dai seama că este un film altfel şi când spun „distant” nu mă refer la faptul că totul este învăluit într-un aer de mister, ci dimpotrivă: îţi sunt prezentate poate cele mai puternice situaţii, dar acestea sunt greu de înţeles ca şi psihologie. Nu poţi urma o relaţie cauză-efect. E ceva clar prezent, dar din care lipsesc unele piese ( sau poate e doar greu să le găseşti locul). Şi asta pentru că acesta este un film despre un băiat căruia îi este greu să treacă peste moartea mamei sale, despre un tată căruia îi este greu să treacă peste moartea soţiei, despre un băiat desprins de realitate, poate despre prima dragoste, despre întrebările adolescenţei, despre violenţă în familie şi/ sau despre un homofob homosexual. După cum puteţi vedea, este împărţit în multe subiecte.

Aş fi vrut să vă vorbesc de câteva scene foarte puternice şi care te pun puternic pe gânduri. Dar poate că unii dintre voi vreţi să vedeţi filmul, aşa că mă „abţin” la una dintre ele. La întâlnirea de la Biserică, o femeie îi spune tatălui lui Duncan, că în acesta „ creşte” pe zi ce trece soţia de curând moartă. În condiţiile în care el ştia că fiul se îmbracă în hainele mamei sale, cuvintele acestei doamne devin apăsătoare. Vă asigur că în film sunt nişte scene foarte bine gândite şi realizate.

Cât despre actori, Emile Hirsch ( a avut un rol şi în Milk) face un rol demn de admirat ca şi complexitate. Un astfel de rol e greu de dus, din punctul meu de vedere şi te obligă la crearea unei noi lumi, poate total diferită de cea în care tu ai trăit până nu demult. De asemenea, recentul nominalizat pentru ‘ The Visitor’ ( film recomandat de mine şi Ionutz în februarie), Richard Jenkins arată calitatea sa de actor impecabil în rolul tatălui lui Duncan. Şi Tom Guiry, în rolul lui Perry, face un rol de luat în considerare.

‘ The Mudge boy’ e un film creat de SHOWTIME nominalizat la Sundace şi la alte câteva festivaluri cu tematică lgbt. Vă avertizez că filmul conţine limbaj explicit de multe ori şi că unele scene sunt foarte dure.

Notă imdb: 7,2 din peste 1.000 de voturi ( film de televiziune)
Indice metacritic: 62 din 100 – critici, 9 din 10 – utilizatori
Note: Florin 4,50 Ionutz 4 => Media 4,25