joi, 18 iunie 2009

Philadelphia – recenzie

Publicat de FLORIN la 17:20

Cum ar reacţiona un român dacă ar afla că un coleg de muncă este infectat cu HIV? Cred că răspunsul ar fi foarte familiar cu răspunsul pe care Andrew Beckett l-a primit în filmul ‚Philadelphia’, lansat în 1993.

Lumii îi este teamă de astfel de boli, nici eu nu vorbesc în cunoştinţă de cauză. Probabil că un sentiment de teamă era de înţeles în perioada de început când se ştia atât de puţin despre boală, poate că ar fi de înţeles şi un impuls, dar nu mai mult de atât. Pentru mai mult există o palmă de trezire venită de la propia persoană.

‚Philadelphia’ şi-a propus în 1993 să trateze un subiect sensibil pentru societatea americană, dar un subiect care trebuia să ajungă la publicul mare, aşa cum ar trebui să se întâmple şi în România cu unele teme tratate cu dezinteres sau netratate deloc momentan. Este al doilea film cu buget de Hollywood care se centrează pe problema discriminării faţă de persoanele infectate cu HIV/SIDA sau care sunt gay. Şi o face într-un mod realist, dar emoţionant.

Te întâlneşti cu discriminarea în acest film precum ai face-o în viaţa reală. Nu te ocoleşte. Lucrurile se văd. Se vede un impuls nedus până la capăt, o privire prinsă în mijlocul gândului, o evitare. Dar, după cum spuneam, dacă în prima fază se poate întâmpla asta, apoi palma trebuie să vină. Şi se întâmplă asta în filmul de faţă cu un personaj care iniţial alege să îl evite pe Andrew Beckett pe motiv că e homosexual şi pentru că are SIDA, dar care înţelege nedreptatea făcută faţă de el de către ceilalţi, dar şi de către el.

‚Philadelphia’ e un film care te loveşte. Înţelegi de ce trebuie admiraţi oameni precum Andrew, pentru că au luptat pentru ce şi alţii au îndurat, deşi nu se aflau în poziţii de privilegiaţi. Şi înţelegi şi propiile nedreptăţi pe care le faci, când persoanele în cauză poate că au deja, într-un anume mod, dar doar într-un anume mod, fericirea deja calculată.

Un film bine realizat, cu interpretări geniale, o muzică nemuritoare şi un subiect de neevitat. E un film de neevitat.

Ca un subiect off topic, pe vremea când nu eram destul de matur încât să fiu interesat de un astfel de film, părinţii mei îl priveau şi se bucurau de finalul procesului lui Andrew Beckett. Asta demonstrează cât de mult contează astfel de filme, astfel de poveşti.

Distribuţie: Tom Hanks (premiu Oscar), Denzel Washington, Mary Steenburgen, Antonio Banderas
Premii: 2 premii Oscar, alte 3 nominalizări la Oscar, 2 Globuri de Aur din 3 nominalizări.

Notă imdb: 7,6 din peste 45.000 de voturi
Indice metacritic: 66 din 100 – critici, 7 din 10 – utilizatori
Note: Florin 4,75 Ionutz 4,50 => Media 4,625





- Poate fi o infecţie … o reacţie la medicamente.
- E posibil … Nu va face asta până nu anulăm toate celelalte analize.
- Eu încerc să îl ajut pe partenerul tău. Tu nu eşti membtu de familie. Aş putea să pun să fii dat afară.
- E supărat. Îi pare rău.”


Credit foto : TriStar Pictures

6 comentarii on "Philadelphia – recenzie"

Anonim spunea...

Am vazut filmul asta de vreo 7 ori si plang de fiecare data. E in topul 5 al filmelor mele favorite. Tom Hanks e unul din actorii mei preferati :)

kriptmelody on 18 iunie 2009 la 21:10 spunea...

m-a convins recenzia ta. o sa-l descarc si revin cu o parere :)

FLORIN on 19 iunie 2009 la 14:51 spunea...

@ Anonim: Tom Hanks e unul din cei mai mari actori din toate timpurile.:)

@ kriptmelody: Aştept părerea ta. ;)

Anonim spunea...

eu m-am indragostit de Tom cand am vazut filmul Philadelphia in premiera la sala palatului in '94 ;)

kriptmelody on 15 iulie 2009 la 21:33 spunea...

Revin destul de tarziu cu parerea despre film, insa o voi face totusi. Am dat drumul la film acum 2 seri si nu am reusit sa vad decat o ora si ceva, dar nu o sa ma uit la continuare. Nu m-a captivat. Mi se pare exagerat modul in care s-a simtit discriminat si mai ales mi s-a parut exagerat modul in care se instiga la mila fata de actor cand totul s-a derulat atat de repede la inceputul filmului incat nici nu am avut timp sa am vreun fel de sentiment de genul acesta. Cred ca ai supraapreciat acest film (cel putin pt gusturile mele). Urmatorul pe lista este "Prayers for Bobby" :)

D.D. spunea...

L-am vazut acum mult timp si mi s-a parut de-a dreptul tragic. Trebuie sa fii intr-o anumita stare de spirit pentru a urmari un astfel de film. Oricum, eu zic ca merita.

 

gay in romania Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez