miercuri, 10 iunie 2009

Far from Heaven – recenzie şi subtitrare

Publicat de FLORIN la 14:59

Încep festivalul cu acest film, fiindcă este unul din acele pelicule pe lângă care tot am trecut de-a lungul timpului. Deşi aparent un film în totalitate gay, subiectul fiind modul cum o familie din anii ’50 încearcă să găsească un echilibru după ce eroina îşi surprinde soţul sărutându-se cu un alt bărbat, ‚Far from Heaven’ s-a dovedit puţin altfel decât m-am aşteptat să fie.

„ Poponar smecher. Familist. Niciodata nu-i deosebesc. ” este o replică apărută chiar la începutul filmului, dar „poponarul” despre care poliţistul vorbeşte trece pe locul doi, având doar un rol secundar.

Astfel, ‚Far from Heaven’ devine un film despre o societate a aparenţelor, o societate în care în propia casă nu îţi poţi întreba soţul mai mult decât acesta crede că e mevoie să îţi comunice, o societate în care un absolvent de economie e doar un mic grădinar fiindcă este o persoană de culoare, o societate în care Cathy, eroina principală, o femeie exemplu pentru acea societate, îşi asumă acest rol din ce în ce mai greu după ce află de „problema” soţului ei.

Filmul este realizat în stilul filmelor din anii ’50, reflectând la perfecţie societatea de atunci. Nu se greşeşte în nici cel mai mic amănunt. Poate de aceea, ar putea să pară uşor plictisitor, obositor. Dar în acelaşi timp, capturarea anumitor momente, precum apariţia discriminării (subiect central), brută, directă în faţă, face ca acest mod de redare a poveştii să fie de apreciat.

De 4 ori nominalizat la Oscar, pentru actriţă în rol principal (Julianne Morre), cea mai bună cinematografie, cea mai bună muzică şi cel mai bun scenariu original, ‚Far from Heaven’ ar fi putut fi o capodoperă. Dacă privesc numai aceste 4 nominalizări, fără îndoială premiile ar fi meritat să meargă spre această peliculă. Dar ... Poate că a lipsit momentul de cotitură aşteptat în toate filmele. Aici, el a început, dar s-a sfârşit când eroina a rămas pe peron, privind la trenul care îi ducea bărbatul iubit departe de ea. Poate că nu e exact un defect.

A fost surprinzător să îl văd pe Dennis Quaid în rolul unui homosexual. Şi a fost surprinzător să văd că rolul e realizat perfect, în ciuda imaginii însuşite de-a lungul carierei de acest actor. Meritată a fost nominalizarea la Globul de Aur pentru cel mai bun actor în rol secundar. Nu ştiu dacă m-a impresionat într-atât încât să cer şi o nominalizare la Oscar. Povestea lui Frank, deşi secundară, rămâne puternică şi de urmărit. E un film bun de văzut mai ales pentru falşi familişti homosexuali.

Un film produs de George Clooney şi Steven Soderbergh.

Notă imdb: 7,5 din peste 18.000 de voturi
Indice metacritic: 84 din 100 – critici, 6,8 din 10 - utilizatori