sâmbătă, 21 februarie 2009

“Richard III” de W. Shakespeare

Publicat de Ionutz la 09:55
In aceasta saptamana este randul lui. Unii ii neaga genialitatea, altii sunt adepti ai teoriei conform careia mai multi autori ai vremii au scris acele opere si le-am semnat cu acest nume. Sunt oameni care sunt de parere ca a fost homosexual, teza sustinuta si de Oscar Wilde. Altii merg pana acolo incat sustin ca nici macar nu a existat.

Pentru mine este interesant faptul ca toata lumea a auzit de W. Shakespear dar sunt putini cei care il cunosc cuadevarat. Daca ar fi sa intrebam un trecator, acesta ar raspunde cel mai probabil ca Shakespeare a scris “Romeo si Julieta”, ne-ar mai spune in linii mari si ce se intampla in piesa, chiar daca nu acitit-o efectiv. Veti spune ca nu e rau nici asa si poate aveti dreptate.

Totusi tocmai aceasta stare de fapt m-a determinat acum ceva vreme sa sa lecturez cateva din piesele bardului englez. Am ales intr-o oarecare cunostiinta de cauza: Romeo si Julieta, Hamlet, Richard III, Macbeth, Regele Lear. Romeo si Julieta nu m-a impresionat, poate tocmai datorita “popularitatii” sale. Regele Lear mi-a adus aminte de basmul Sarea-n bucate, Hamlet se situa ceva mai sus, dar preferatele mele au fost Macbeth si Richard III.

Piesa prezinta ascensiunea sangeroasa a lui Richard al III lea spre pozitia de rege al Angliei. Acesta si-a masacrat nu numai inamicii dar si rudele si sotia. Chiar multi dintre sustinatorii sai au avut aceeasi soarta la finele legaturii lor cu acest barbat. Veti intalni si celebra replica “Regatul meu pentru un cal” inainte ca Richard sa fie infrant de cel ce avea sa devina Henry al VII-lea. Piesa m-a cucerit pentru modul in care prezenta lui Richard domina intreg firul epic. Am fost impresionat de claritatea raului sau dar mai ales de modul in care a fost redat acesta. Nu cred ca este exagerat sa spun ca este o piesa inaintea timpului ei.

Va sfatuiesc sa il cunoasteti pe Shakespeare, si nu doar din auzite!

6 comentarii on "“Richard III” de W. Shakespeare"

Docica on 21 februarie 2009 la 13:04 spunea...

Shakespeare e unul din preferatii mei. Intr-adevar, ai dreptate in mare parte in articolul tau, dar am si eu unele obiectii. Sper sa nu te superi, dar cred ca e gresit sa spui "fir epic" referindu-te la Richard III pentru ca e o piesa, nu e o povestire sau nuvela. Poate tocmai aceasta e una din trasaturile geniale: adica faptul ca totul pare atat de viu, de poveste reala, incat uiti ca in final e doar o piesa de teatru. Eu prefer din piesele lui Regele Lear si Visul unei nopti de vara. Daca vrei sa privesti si sa intelegi altfel Regele Lear, decat ca pe un basm, iti recomand sa citesti Sigmund Freud, Eseuri de Psihanaliza Aplicata. Vei vedea ca sunt si alte profunzimi acolo.
Off topic: scuza-ma ca nu ti-am raspuns pe mail la mesajul despre povestea scrisa de florin, dar am vrut sa nu ma grabesc si am tot amanat. Sper ca saptamana asta sa am timp sa-ti raspund, desi va parea cam tarziu.
Tot off topic: ma tot gandeam daca in orasul meu (galati) sunt baruri pro gay... habar nu am... dar nu cred ca sunt... aici in Moldova, lumea e mai traditionalista, cu mai multe complexe.

Ionutz on 21 februarie 2009 la 13:42 spunea...

Nicio problema. Intradevar mi-a scapat "fir epic" unde nu trebuia. Insa ai dreptate, chiar nu am perceput-o ca pe o piesa, a avut ceva in plus! Desigur nu am pus semnul egal intre Regele Lear si basmul respectiv, prezenta "bufonului shakespeareian" face toata diferenta din lume. Eu il prefer pe Jung fata de Freud. :P
Nu-i nicio graba cu mailul! :)

Anonim spunea...

imi place cum suna "sunt putini cei care il cunosc cu adevarat"...eu as merge atat de departe incat as spune in loc de "putini", "nimeni" pentru ca sigur au murit toti cei care il cunosteau cu adevarat. iar din opere...sa cunosti un om din ceea ce a a scris?!...dupa ce a facut atatea corectari si modificari aduse celor scrise opriginal...greu. poate din ceva nepublicat, sa reiasa "asta sunt eu ca om", poate asa

Anonim spunea...

da, si sa nu-mi scoateti ochii, "sunt NIMENI care il cunosc cu adevarat"...mizez pe faptul ca esti baiat destept si intelegi ce vreau sa zic

Anonim spunea...

off topic pt ca nu am citit nimic de Shakespeare
am uitat sa te intreb ce ai citit de Hermann Hesse?

Ionutz on 23 februarie 2009 la 22:56 spunea...

de herman messe am citit "lupul de stepa", care mi-a placut in mod deosebit. Acest lucru se datoreaza temei abordate, respectiv dualitatea umana. scuze pt raspunsul intarziat ;)

 

gay in romania Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez