sâmbătă, 23 ianuarie 2010

Copiii teribili de Jean Cocteau

Publicat de FLORIN la 11:45

Exact în momentul când am crezut că ţin în mână o carte cu personaje gay, povestea a trecut pe altă stradă, într-adevăr surprinzătoare.

Jean Cocteau a fost un regizor şi scriitor ce nu s-a ferit să trateze subiecte controversate, printre care şi homosexualitatea. ‚Copiii teribili’ nu se desparte de controversă, dar renunţă rapid la homosexualitate.

Primele 20 de pagini din operă îţi creează impresia că vei descoperi o altă poveste. Paul, un adolescent sensibil, primeşte lovituri repetate de la un grup de colegi. Cea mai puternică dintre ele vine de la Dargelos, către care poartă o admiraţie ce ia forma scalavigsmului. Prietenul său Gerard îl salvează. E îndrăgostit de el, pare îndrăgostit de el. Gesturile o spun. Împreună merg spre locuinţa lui Paul, unde sunt întâmpinaţi de sora acestuia, Elizabeth. Şi de aici, povestea ia o turnură cu totul neaşteptată.

Pasiunea lui Gerard pentru Paul merge spre Elizabeth. Pasiunea lui Paul pentru Dargelos este înlocuită de pasiunea pentru Agatha, un model cu trăsături aproape identice cu ale celui pe care îl înlocuieşte. O altă pasiune însă este mai puternică. Ea se simte în camera unde cei patru orfani vor locui. De ea suntem siguri abia în final.

Cartea lui Jean Cocteau înseamnă 120 de pagini cu un conflict pshihologic foarte bun, personaje emblematice şi un sfârşit care atunci când crezi că ai descoperit punctul slab al cărţii, revine şi atinge cele 5 stele. Eu vă recomand citirea ei. Sunt curios să văd şi filmul cu acelaşi nume, regizat însuşi de autor.


Citeşte şi
“Richard III” de W. Shakespeare
‘’Maestrul şi Margareta’’ de Mihail Bulgakov
După primele 50 de pagini din „În porumbar” de Musial Grzegorz

5 comentarii on "Copiii teribili de Jean Cocteau"

Anonim spunea...

Eu am citit cartea si nu m-a impresionat. In schimb recomand (din nou) Ratacirile elevului Torless de Robert Musil (pe care a citit-o si Docica :)]

FLORIN on 24 ianuarie 2010 la 09:53 spunea...

o să mă uit peste toate recomandările voastre.

Dak on 24 ianuarie 2010 la 15:17 spunea...

Filmul nu a fost regizat de Cocteau, ci de Jean-Pierre Melville. In rolul lui Paul il vei gasi pe Edouard Dermit, neinspirat ca actor, dar poate esti curios cine a fost ultimul partener al lui Cocteau... In alta ordine de idei, ma bucur ca ai citit cartea, pe care ti-o si recomandasem in urma cu cateva luni. Daca vrei sa citesti o lucrare cu adevarat gay a lui Cocteau, iti recomand Le livre blanc. Nu a fost din pacate tradusa in romana, dar o gasesti la Institutul francez, intr-un volum eterogen (Romans/poesies/poesie critique/theatre/cinema). In romana mai gasesti Opium, jurnalul unei dezintoxicari (Ed. Art, 2007)- in ciuda aparentelor, este un (sclipitor) jurnal de idei.

FLORIN on 24 ianuarie 2010 la 20:36 spunea...

filmul apărea în biografia sa de pe imdb de aceea am spus că a fost regizat de el. se pare că a fost un fel de regizor secund ( sau ceva de genul ăsta :))).

În fine, cartea în limba franceză nu o voi citi căci nu mă înţeleg prea bine cu franceza. :D Mi-a ajuns prin mâini însă Jurnalul unui necunoscut ( e aceeaşi carte Jurnalul unei dezintoxicări?) şi deşi e scrisă impecabil nu mă pot concentra să o citesc. mă pierd. :D

Dak on 28 ianuarie 2010 la 18:45 spunea...

Nu a regizat filmul. Dar e adevarat ca, la un moment dat, Melville s-a imbolnavit, iar Cocteau i-a tinut locul pe platou - pt. f. putin timp, de altfel.
Eu am citit si Jurnalul unui necunoscut, o opera de senectute, dar nu mi s-a parut atragator, Opium e insa altceva, de aceea l-am recomandat. Ca detaliu, Opium si Copiii teribili au fost scrise in aceeasi perioada, in care autorul urma o cura de dezintoxicare.
Imi pare rau ca nu intelegi franceza, poate fac eu o recenzie la Cartea alba.

 

gay in romania Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez