sâmbătă, 16 mai 2009

„Crimă şi pedeapsă” de Fiodor Dostoievski

Publicat de Ionutz la 16:29
Am revenit cu o nouă recomandare. Rubrica aceasta încearcă pe cât posibil să ofere o alternativă internetului şi tvului, aceea a unei cărţi bune, care după ce este citită rămâne cu tine toată viaţa. Pentru cei ce citesc în mod frecvent rubrica se vrea un prilej de a schimba opinii cu privire la diferitele opere din literatura universală.

Astăzi l-am ales pe Dostoievski şi pentru că alături de Tolstoi este reprezentantul literaturii ruse, literatură ce în ultima perioadă îmi pare neglijată în favoarea celei americane, uneori fără un motiv obiectiv.

Am citit acest roman la recomandarea unui profesor de criminalistică şi trebuie să recunosc faptul că nu am fost dezamăgit, ba mai mult am fost surprins!

„Crimă şi pedeapsă” îl are ca personaj principal pe Roskolnikov, un student care provine dintr-o familie cu posibilităţi modeste. Mama sa este văduvă iar sora mai mare a acestuia este o tânără a cărei singură perspectivă de a reuşi în viaţă este căsătoria cu un bărbat bogat. În acest context Roskolnikov este speranţa familiei, motiv pentru care nici un sacrificiu nu este prea mare atunci când este vorba de terminarea studiilor sale.

Prin intrermediul personajului principal scriitorul analizează cu abilitatea unui adevărat jurist psihologia crimei şi care sunt consecinţele ei atunci când subiectul activ, cel ce comite crima, nu şi-a pierdut încă umanitatea. Este un roman cu caracteristici filozofice şi sociale, prezentând diferenţele dintre burghezie şi clasele de jos din Rusia acelei epoci.

Tânărul nostru este inteligent şi idealist. Îşi doreşte să îşi scoată mama din mizerie, să îşi salveze sora de la o căsătorie cu un bărbat care o vede ca pe un simplu obiect ce trebuie achiziţionat pentru a bifa o altă etapă în viaţa socială. Pentru a îndeplini toate astea decide să infăptuiască o crimă. Alege şi persoana pe care o consideră potrivită, o bătrână răutăciosă şi zgârcită. Planul este repetat zi de zi, fiecare aspect este luat în calcul dar oare totul va fi aşa cum tânărul nostru se aşteaptă? Din acea zi războiul psihologic începe iar finalul său nu se lasă întrevăzut cu uşurinţă.

Se spune că drumul către iad e pavat cu bune intenţii, totuşi, pe parcursul său autorul ne sugerează că ar putea exista şi o rază de speranţă...o a doua şansă...

5 comentarii on "„Crimă şi pedeapsă” de Fiodor Dostoievski"

RockerJegos on 16 mai 2009 la 18:22 spunea...

Prima carte de Dostoievski pe care am citit-o a fost "Amintiri din casa mortilor"; am continuat cu "Crima si pedeapsa" si apoi "Demonii".
Mi-a placut foarte mult Crima si pedeapsa, a fost genul de carte pe care nu am putut sa o las jos din mana pana nu am terminat-o.
Roskolnikov nu este un criminal, desi isi premediteaza crima mergand pana in cele mai mici detalii. Uciderea batranei este justificabila social pentru el, "puterea este a celui care indrazneste sa o ridice". Aproape ca face un serviciu omenirii prin crima sa. Ceea ce il ingenucheaza pe Roskolnikov este a doua crima pe care trebuie sa o faca si pe care nu o aticipase, Lizaveta. Sora batranei-camatar este o femeie simpla si prietenoasa, reprezinta "umanul". Ori Roskolnikov nu a dorit sa omoare un om; batrana era o eutanasiere in numele omenirii dar Lizaveta este o victima inocenta.
Personajul pentru care am avut o oarecare simpatie este Razumihin. Citisem undeva ca numele sau poate insemna fie ratiune, fie marinimie. Ambele epitete cred ca i se potrivesc.
Epilogul este intr-adevar mai luminos si sadeste speranta, contrasteaza cu imaginea ticaloasa a Senaiei de la inceput.

Anonim spunea...

Recunosc ca si eu am neglijat literatura rusa in favoarea celei americane, clasicii in favoarea contemporanilor. Am in plan de multa vreme sa citesc aceasta carte, dar nu am citit-o nici pana in ziua de azi. (La fel s-a intamplat si cu Magicianul de John Fowles)
P.S. Vroiam sa te intreb daca tu ai citit Ratacirile elevului Torless de Robert Musil!!

Docica on 16 mai 2009 la 19:45 spunea...

Pentru mine literatura rusa este superba. De la Dostoievski am citit Fratii Karamazov, Crima si pedeapsa si Idiotul. Nu mai retin daca pe ultimele doua le-am citit in liceu sau in facultate, dar intotdeauna m-a fascinat si intrigat viziunea scriitorului despre lume si religie, despre morala si divinitate. De fiecare data cand citesc literatura ma identific cu unele personaje, iar cele ale lui F. M. D. mi-au intrat in suflet. Mai ales ca in cartea propusa de tine apare si diavolul, cu atat mai mult te determina sa intelegi limitele umanitatii si ale ratiunii.
@Anonim: eu am citit-o pe la 15-16 ani si m-a impresionat deoarece a fost prima mea "intalnire" cu ideea de homosexualitate. Atunci am incercat sa merg la profesoara mea de lb. romana si sa o intreb daca romanul este valoros, daca are vreo simbolistica si daca merita sa fie citit. Mi-a raspuns atat de vag, cumva incercand sa evite, incat m-a facut sa cred si mai mult ca ceea ce nu intelegem ne sperie. Iar romanul mi-a ramas in inima si-l voi recomanda si copiilor mei.

Ionutz on 16 mai 2009 la 21:10 spunea...

anonim: literatura clasica va ramane favorita inimii mele, cu cea contemporana m-am intalnit mai mult accidental si nu m-a dat pe spate dar sunt convins ca sunt carti care merita citite si printre cele contemporane.
nu am citit cartea la care te referi, sper sa dau de ea totusi cu toate ca in ultimul timp nu prea mai am ocazia sa stau cu o carte in fata asa cum mi-as dori!

inger_demon on 18 iunie 2009 la 16:25 spunea...

chiar acum citesc acest roman,si sunt de parere ca este una dintre cele mai valoroase opere pe care am avut ocazia sa le rasfoiesc.Mi se pare interesant ca Raskolnikov,dupa ce infaptuieste cele 2 crime,se simte vinovat,si se imbolnaveste de friguri,nu pentru batrana fara suflet,ci,mai mult,pentru uciderea Lizavetei..

 

gay in romania Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez