joi, 12 noiembrie 2009

Faze gay din filmele româneşti

Publicat de FLORIN la 15:54

După cum se poate vedea şi prin tematica blogului pasiunea pentru filme în general, subiectiv cu tematică gay a cunoscut o puternică şi hotărâtă urcare. Şi asta mai ales legat de filmele de la începutul cinematografiei. Am o dorinţă nemaiîntâlnită de a vedea filme cu tematică gay de pe vremea când realizarea lor reprezenta un curaj. Asta nu înseamnă că nu le apreciez pe cele mai recente, mai ales pe cele bine făcute.

În fine, nu vreau să uit de unde am plecat. Aşa că am ajuns să mă gândesc la lipsa de filme în general, cu tematică gay în particular din zona românească. De căutat înainte de revoluţie nici nu are rost, deşi Sergiu Nicolaescu a reuşit să filmeze scene în biserică pe vremea când cenzura nu te lăsa. Singura excepţie reţinută de mine vine din filmul ‚Liceenii’, unde personajul Ionică realizează un travesti ( inocent, dacă vreţi).

Iată ce am mai găsit.

TRIP (2009) – Cu toate că a fost un film total necunoscut pentru mine înainte de participarea la ‚Serile Filmului Gay’ ediţia 2009 de la Cluj, filmul experimental al Florinei Titz se arată de interes gay încă din trailer. Nu îmi dau seama cât de bun poate fi acest film, cât de complex se vrea sau ce înseamnă experimental pentru el. Ştiu că aş vrea să îl pot vedea, tocmai pentru că sunt curios câte din amalganul de subiecte pe care vrea să le surprindă, inclusiv cel gay, reuseşte să şi facă.

Asfalt Tango (1996) – În regia lui Nae Caranfil (Filantropica), coproducţie româno-franceză, filmul din 1996 este realizat de un regizor din noua generaţie, care vede arta cinematografică într-un alt mod, care poate face comedie într-un stil provocativ şi care mai reuseşte să şi surprindă realităţi româneşti. Urmărind ‚Asfalt tango’ ai impresia că vezi un film din altă ţară. Faza gay e una minusculă totuşi, dar vreau să o amintesc. Personajul principal Andrei ( Mircea Diaconu) este prezentat într-o poză îmbrăcat în haine de femeie. Puţin, mult? Destul.

Cel mai iubit dintre pământeni (1993) – Nu am văzut filmul, dar Ionutz mi-a spus că faza gay din carte se află şi în film.

Filantropica (2002) – Filmul din 2002 a însemnat pentru mulţi renaşterea cinematografului românesc. Unul din cel mai bune filme româneşti realizate vreodată, probabil cea mai bună comedie românească, filmul prezintă povesta unui profesor cu aere de intelectual, dar care locuieşte încă cu părinţii ( Mircea Diaconu) care pentru a strânge câteva milioane se transformă în cerşetor, şi totul pentru a o cuceri pe fata mult mai tânără, model de pastă de dinţi. Într-una dintre scene, cei doi dansează împreună într-o discotecă, unde participă la un concurs în care trebuie să reziste pe cât mai multe piese cu o portocală între capete. În rândul perechilor care participă la concurs sunt şi doi bărbaţi. Puţin, mult? Ca şi la ‚Asfalt Tango’ destul.

Legături bolnăvicioase ( 2006) – Filmul din 2006 al lui Tudor Giurgiu rămâne, din păcate, singurul film din România cu tematică gay. Restul, după cum descrierile mele au arătat, au fost mai degrabă detalii. Bune şi ele, dar de data asta nu cred că îndeajuns. Filmul din 2006 s-a luptat cu prejudecăţile, a avut o distribuţie sonoră ( multe roluri episodice interpretate de staruri ale ecranului sau muzicii), a avut o campanie foarte bună de marketing şi a atras atenţia asupra sa prin această poveste încurcată. Va rămâne un punct foarte important în istoria filmului gay românesc, fiindcă sper că el va avea o evoluţie.

Următorul mare titlu din acest gen pare că va aparţine regizorului Sergiu Nicolaescu, al cărui film ‚Poker’ ne va prezenta un Mihai Bendeac gay, un lucru nu exact nou, dar parcă necesar să fie surprins şi pentru marele ecran.

Voi cum vedeţi evoluţia filmului gay românesc? Înceată sau firească? Aţi observat aceste aspecte gay din filmele româneşti? Dar altele?

Credit foto aici

9 comentarii on "Faze gay din filmele româneşti"

CM on 12 noiembrie 2009 la 16:51 spunea...

Nu as numara ca "faza gay" un travesti ( nici macar travesti adevarat ,in "liceenii" era o farsa , in "Asfalt tango" nici macar n-am retinut imaginea, sunt sigur ca e nerelevant.
Ramane " Cel mai iubit dintre pamanteni" .Daca inca nu l-ai vazut da fuuga si vezi-l ca e film important. Scena "gay " de fapt nu e neaparat gay. Arata insa destul de clar un act sexual intre doi barbati. Am dubii ca e o scena gay totusi.
"Legaturi bolnavicioase" nu l-am vazut si cred ca nu o sa o fac( am alergie la Chirila...)
Inca astept un film romanesc cu un subiect ( chiar si secundar) gay

CM on 12 noiembrie 2009 la 16:53 spunea...

PS Daca mai scii o data " mare " in aceeasi propozitie cu Sergiu Nicolaescu ne suparam!

CM on 12 noiembrie 2009 la 16:55 spunea...

Off topic :
Whatever Works- Woody Allen ARE subiect ( secundar ) gay

I. on 12 noiembrie 2009 la 18:59 spunea...

Draguta dorinta, daca a ta e fara precedent, a mea a fost considerata inexplicabila.

Scenele mentionate se gasesc in filme apreciate deci acesta ar fi un plus, consistenta lor e minima intra-devar dar totusi exista 'Legaturi bolnavicioase".

Scena din Filantropica chiar mi-o amintesc, cat despre cea din Asfalt Tango nici eu nu am bagat-o in seama.

Poate ar trebui un subiect gay intr-o telenovela romaneasca , cum ai spus si tu ar fi benefic categoriei de populatie care urmareste telenovele si care nu va merge la cinema sa vada un film romanesc cu subiect gay deci nu va receptiona niciodata un astfel de mesaj.

Anonim spunea...

In telenovele romanesti au mai aparut subiecte gay. Nu stiu cum se numesc respectivele telenovele ca nu urmaresc, mi-a spus cineva, dar au fost vreo doua cel putin, atat la Acasa cat si la Antena 1!!

FLORIN on 12 noiembrie 2009 la 19:54 spunea...

@ CM : am inclus şi fazele respective pentru că, din păcate, nu prea ai de unde alege. m-am mulţumit şi eu cu ce am avut.

în rest, am luat aminte cu Whatever works.;)

@ iris : au existat subiecte gay în telenovele româneşti.

Păcatele Evei - Pavel Bartoş a avut rol gay, dar serialul nu a avut succes.
Secretul Mariei - unul din personajele centrale a fost travestit. ideea e că pe parcurs într-un fel sau altul a fost transformat în heterosexual şi a mai devenit şi tată.
Om sărac, om bogat - nu a fost exact telenovelă, dar a existat un personaj travestit. nu aş şti să îţi detaliez personajul, dar ştiu că la un moment dat a încetat de asemenea să mai fie travestit.

În ultimul timp însă nu am mai auzit de vreun personaj gay. Pare că nu mai e de interes, ceea ce ar trebui să ne pună pe gânduri.

În rest, Legături bolnăvicioase rămâne singurul film ( văzut) de importanţă pentru cultura gay. Dar sunt bucuros că nişte regizori nu s-au ferit de câteva scene gay-friendly.

FLORIN on 12 noiembrie 2009 la 19:55 spunea...

@ anonim : au existat, după cum am scris în comentariul de mai sus.

I. on 12 noiembrie 2009 la 20:15 spunea...

greseala mea, pentru ca nu stiam, eu aveam in gand telenovela in genul celei spaniole El Cor de la Ciudad

FLORIN on 13 noiembrie 2009 la 16:45 spunea...

am scris un articol despre toate "fazele" gay din seriale româneşti. ;)

 

gay in romania Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez