vineri, 17 aprilie 2009

Interviu cu Tudor Kovacs ( activist gay)

Publicat de FLORIN la 10:02
Probabil ca numele de Tudor Kovacs va suna familiar, dar cel mai probabil este greu sa il identificati foarte clar. Sper ca acest interviu sa va faca o imagine mai clara cu privire la persoana lui. Tudor Kovacs a castigat in 2008 premiul pentru activism la Gala Premiilor Gay. A avut numeroase aparitii in media. In randurile de mai jos veti afla de ce a ales sa se implice in probleme comunitatii gay, proiectele in desfasurare, dar si opinii personale legate de problemele comunitatii gay din Romania.

In 2008 ai castigat premiul pentru activism la Gala Premiilor Gay de la Cluj. Cum te-ai decis sa de vii activist intr-o Romanie in care multa lume inca se ascunde?
Tudor Kovacs: Ceea ce m-a impins sa devin activist a fost furia. Facusem rost de o carte, care se numeste ‘ Scadaluri publice’, un raport facut de IGLHRC si Human Rights Watch despre situatia persoanelor LGBT in Romania pana in 1997. Ce am citit acolo m-a facut sa mi se ridice parul maciuca in cap. M-a apucat o furie atat de mare incat am decis sa fac ceva pentru a schimba situatia. Asa a inceput totul …

In momentul in care ai luat hotararea asta, cat de multa lume cunoastea orientarea ta sexuala?
Tudor Kovacs: Cativa prieteni de-ai mei, prieteni apropiati de facultate, pe care tocmai o absolvisem, si vreo doua colege.

Implicarea insa a schimbat asta. Cum te-au privit restul persoanelor pe masura ce au aflat?
Tudor Kovacs: Am avut doar raspunsuri pozitive, din fericire, cel putin de la persoanele carora puteam sa le cer parerea. Or mai fi aflat si altii trecator, pe care nu puteam sa ii intreb ce parere au despre asta sau cu care nu am avut contact. Mamei i-a trebuit ceva vreme sa se obisnuiasca cu ideea, si e perfect normal.

Unde se afla in acest moment lupta pentru drepturile LGBT in Romania? Se vad rezultate sau va mai lua ceva timp pana cand ele vor fi vizibile?
Tudor Kovacs: Se vad rezultate foarte limpede. Nu mai avem un articol 200, avem o lege antidiscriminatorie care ne include explictit, exista mai multa vizibilitate in mass media, in general perspectiva jurnalistilor a trecut de la vrasmasa pe fata la cel putin neutra, exista o generatie de tineri care traiesc o viata gay destul de out, exista mai multe resurse ca inainte, cateva programe, exista cateva spatii de intalnire, socializare si distractie, exista sprijin si ajutor pentru cei care cauta asa ceva, cat de cat. Bineinteles, avem foarte mult de parcurs in continuare, dar lucrurile nu au stat in loc.

Ce crezi despre Gay Fest si sentimentele contradictorii pe care acest festival il naste in randul comunitatii gay si nu numai?
Tudor Kovacs: Asa cum orientarea era si continua sa fie, dar intr-o masura mai mica, o chestie foarte controversata, asa si Gay Fest-ul este o chestie controversata. Singura metoda prin care poate deveni pur si simplu o sarbatoare vesela este sa continuam sa participam la el. Va fi mai greu la inceput, dar va deveni din ce in ce mai bine, insa schimbarile nu se produc niciodata stand pe margine, schimbarile de orice fel. Eu zic ca nu trebuie sa ne fie frica de ce fel de imagine ne creeaza Gay Fest-ul, sau parada gay, asa cum e ea acum. Nu suntem perfecti. Nu ar trebui sa ne stresam ca nu aparem perfecti. Sunt multe de spus. Ideea e ca suntem doar intr-o etapa, intr-un proces. Daca vrem sa ajungem laun rezultat bun, trebuie sa persistam, nu sa renuntam.

Probabil multa lume te cunoaste din aparitiile tv. Una din emisiunile unde te-am vazut este ‘Acces direct’, o emisiune care naste foarte multe controverse, de asemenea. Crezi ca emisiuni ca ‘Acces direct’, care vorbesc despre comunitatea gay in felul cum o face, sunt un pas inainte sau inapoi? De ce participi la astfel de emisiuni?
Tudor Kovacs: In primul rand, relatia cu televiziunile sau ziarele nu este ideala. Daca oamenii isi imagineaza ca tu stii exact ce se intampla la emisiune inainte sa ajungi acolo, se inseala. Mi s-a intamplat sa primesc un telefon si sa mi se spuna: “Hai repede, ia un taxi si vino la studioul nu stiu care.”. Desigur, am optiunea se nu ma duc. Dar oare nu ar fi asta o ocazie pierduta? Daca la o emisiune ca ‘Acces direct’ apar niste persoane mai dubioase, sa zicem, nu este mai bine sa apara in acelasi timp si cineva mai credibil? Macar la nivel subiectiv, pentru ca de fapt nu stie nimeni daca eu sunt mai credibil decat altii sau sunt si eu la fel de dubios. Dar sa vorbim la nivelul subiectiv despre ce se vede la tv. Nu e mai bine sa se vada alternative decat sa se vada o singura imagine? Oricum, de fiecare data cand apar la tv ma gandesc ca daca un singur baiat dintr-un sat amarat sau oras mic m-a vazut si se gandeste :”Da mai, pot fi gay si normal. Nu sunt nebun. E ok sa fii gay.” atunci prezenta mea a meritat.

Sunt convins ca s-a intamplat.
Tudor Kovacs: Sper. De asta continuu sa merg la emisiuni, fie ele dubioase.

In momentul de fata PSI organizeaza un proiect de fotografie cu tema gay. Ce ne poti spune despre proiect?
Tudor Kovacs: Este un concurs foarte simplu si clar. Regulile sunt simple. Tot ce vrem este sa obtinem cat mai multe poze ( originale, nu copiate de pe net) care sa arate care este parerea persoanelor gay din Romania vizavi de idealurile lor si de realitatea care ii inconjoara. E simplu! Participati cat mai multi!

In ce alte proiecte mai esti implicat?
Tudor Kovacs: Mai multe, de exemplu : impreuna cu niste prieteni americani am realizat si imprimat o brosura destinata parintilor si prietenilor persoanelor LGBT. Brosura raspunde la tot de felul de intrebari, cum ar fi: “Oare am gresit undeva de fiul meu e gay?” sau “Fiul meu este bolnav mintal?”. Urmeaza sa facem un grup de sprijin pentru parinti, daca reusim sa strangem cativa. Apoi, mai este si grupul pentru baieti gay si bi seropozitivi. Asta e un lucru de care sunt foarte mandru si care imi este foarte drag pentru ca merge bine si era nevoie de el. Si, in final, am inceput sa lucram la tabara gay pe care vrem sa o organizam vara asta.Speram sa avem bani de vreo 200 de persoane.

Iti urez succes in aceste proiecte.
Tudor Kovacs: Multumim.

Un mesaj pentru gay-i din Romania?
Tudor Kovacs: Sper sa nu devin monoton. Nu asteptati schimbarea de undeva de sus. Schimbarea incepe cu fiecare dintre noi. Daca sunt sinceri si adevarati cu noi insine si cu cei apropiati noua, am facut un pas foarte important spre o lume care va fi perfect impacata cu noi si noi vom fi perfecti impacati cu noi insine.

3 comentarii on "Interviu cu Tudor Kovacs ( activist gay)"

Anonim spunea...

orgie cu 200 de persoane???? LOL
un mare increzut tipul asta

Pinocchi0 on 18 aprilie 2009 la 14:40 spunea...

Nu stiu cum se face ca si mie imi vine, de cite ori ajung in Romania, sa le spun tuturor: Nu asteptati schimbarea de undeva de sus, faceti-o voi!

CM( cristian) spunea...

Intelepte vorbe Pinocchio. Sa inteleg ca esti unul din cei care au facut schimbarea?
Eu recunosc , inca nu am curajul sa ma implica public in sustinerea drepturilor gay.

 

gay in romania Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez