sâmbătă, 7 februarie 2009

„Castelul” de Franz Kafka

Publicat de Ionutz la 09:16
Ce am putea spune despre opera lui Kafka? Care este mesajul transmis de autor? Am putea spune ca personajul central, este in general, un insingurat, insa cred ca am gresi. Un inadaptat? Poate. Insa parerea mea este ca opera lui Kafka, spre dezamagirea mea, reda cel mai bine societatea actuala. Daca nu sunteti de aceeasi parere voi incerca sa ma explic. Ei bine, daca iesim pe strada si ne uitam in jurul nostru, la prima vedere totul pare obisnuit. Daca mai asteptam cateva clipe totul se distorsioneaza, sensul actiunilor se pierde si in scurt timp nu mai intelegi nimic din ceea ce vezi. Un copil e imbrancit si nimeni nu il ridica. O femeie e bruscata si nimeni nu intervine. Elevii si studentii merg la scoala pentru a se intrece in garderobe, masini si achizitii electronice. Au aceste lucruri sens pentru voi, vi se par firesti? Poate veti spune ca exagerez, totusi, eu simt ca ne aflam in plin Kafka!

Sperand ca lunga introducere nu v-a plictisit definitiv voi vorbi de cartea propusa. Alaturi de „Procesul”, „Castelul” este una din operele reprezentative ale autorului. Ele se aseamana destul de mult, in ambele personajul principal este aruncat, sau mai bine spus, devine prizonierul unei lumi absurde. In ciuda faptului ca nimic nu are sens in lumea lui K., personajul principal, sistemul din jurul sau pare sa functioneze perfect. Doar in ochii lui totul este haotic. Motivul? El reprezinta ultimul dram de ratiune si nefiind dispus sa ii dea drumul, se lupta pentru nu a fi inghitit de anarhia din jur.

K vine in satul aflat sub autoritatea castelului odata cu inceputul cartii. Din primele momente si pana la ultimele randuri se simt pe fondul lecturii o tensiune sau chiar o usoara senzatie de teama. Teama, fata de ce ar putea aduce urmatorul dialog al lui K cu un localnic….teama fata de ce se ascunde in acel castel!

Intr-o lume lipsita de sens, acest strain incearca sa ramana fidel modului sau de viata, incearca sa innoate impotriva curentului. Iar acest lucru vrea sa il faca alaturi de o femeie care aparent e decisa sa il urmeze in dorinta lui.

Daca uneori aveti senzatia ca nu intelegeti lucrurile din jur sau ca cei din jur nu va inteleg pe voi, atunci deschideti aceasta carte si veti afla ca si Frantz Kafka a simtit la fel.

3 comentarii on "„Castelul” de Franz Kafka"

Docica on 7 februarie 2009 la 10:06 spunea...

Dintre cele doua romane prefer Procesul. Totusi ai descris atat de bine ideea din Castelul, incat parca-mi vine sa-l citesc a doua oara. Mi-ai amintit de Kafka, de dragul meu Kafka, si de lumea absurda si cruda in care traim. Stii, ceva in genul acesta sunt si cartile lui Kurt Vonnegut. Merci pentru articolele astea atat de frumoase!

Anonim spunea...

Am citit de Kafka numai Procesul care mi-a placut foarte mult, mai ales stilul in care e scris romanul. Inca nu am citit Castelul.

Anonim spunea...

Kafaka pidar ibucii, mo zaibit el cu huineaua lui, sini nahui lo facut pe lumea asta, si nave si sa faca sau sii. daca vreti sa deveniti debili de cap atunci cititi pidaru de Kafka. . .

 

gay in romania Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez